Torskdagen

Nytt pers på torsk, 11 kg

Igår var det regn och blåst hela dagen, så vi tog bara ett kort fiskepass under några timmar på eftermiddagen. Det enda vi fick var småsej, som vi rensade och åt till kvällsmat. Elektroniken på hyrbåten var reparerad och skrovet på Rocad 606 visade sig vara riktigt stabilt i den grova sjön, det gungade betydligt mindre än vad min egen båt skulle gjort.

Idag var vädret betydligt bättre och vi kom ut redan på förmiddagen. Vi började på grundtopparna söder om Väröy, men efter ett par timmar hade vi bara fått småsej och en femkilos torsk som fick gå tillbaka. Båtarna från Nordic Sea Angling snackade rätt mycket på radion, så vi hörde att ett gäng haft bra fiske ca fem sjömil norr om oss, på ett ställe som heter Råkhalsfluen. Vi körde dit.

Där gick det bättre och efter ett par drifter hade vi baljan full av torsk. Jag fick den största på 11 kg, vilket är nytt pers. Både vinden och dyningen la sig och havet blev nästan platt. När Christian skulle veva upp i slutet av en drift fick han plötsligt ett hårt hugg precis under båten. Det var en liten hälleflundra som följt med jiggen upp. Den var färdig för gaffning nästan genast, men släppte när jag stack ner gaffen i vattnet. Den låg dock kvar under båten och cirkulerade runt jiggen i minst en minut. Den hann även hugga och släppa en gång till. Jag trodde att jag filmat hela äventyret med undervattenskameran, men det visade sig att jag ställt in den fel, så att den bara tagit stillbilder när jag satte på och stängde av den. Allt enligt Murpys lag.

Sen åkte vi in till Nordlandsflaket där vi fick flundran i tisdags, och gjorde några drifter i den gassande kvällssolen. Det enda vi fick där var dock en rejäl solbränna i ansiktet. Sen bestämde vi oss för att åka hem och rensa torsken. Vi upptäckte igår att campen har en vaccuum-maskin, så man kan göra riktigt fina paket av fileerna. Jag har ett tiotal paket av vardera torsk och hälleflundra nu. En dags fiske återstår, sen bär det hemåt på lördag morgon. Väderprognosen ser skaplig ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0