Gäddhäng

Idag hölls den årliga Gäddträffen på Ivösjön, så hela dagen har trollingbåtarna glidit förbi utanför vardagsrumsfönstret. Själv stod jag över av flera skäl. För det första är båten på verkstan för att få den tjuriga motorn fixad. För det andra är jag inte så förtjust i vare sig gäddfiske eller trolling, även om jag ibland ägnar mig åt det. Jag har varit med några gånger, oftast med brorsonen Christian i båten. Vår bästa placering var en silvermedalj i juniorklassen som Christian fick för en 5-kilosgädda. Men det var längesen jag var med nu, nästan tio år sedan.

Massor av trollingbåtar har passerat här utanför idag, i friska vindar och under regntunga skyar.

Gäddorna radades upp på köttkrokar till allmän beskådning. Vinnargäddan vägde 10.89 kg och fångades av Owe Rautenberg som åkt ända från Tyskland för att vara med.

I år hade tävlingen 69 båtar med ca 150 fiskare, större än förra veckans Kinnarpsfestival och större än de flesta laxtrollingtävlingarna i havet. Många ungdomar förespråkar att Ivösjön ska börja tillämpa C&R i tävlingen, men än är vi inte där. Det är nog en generationsfråga. Ivösjöns Fiskevårdsförening domineras av husbehovsfiskare, som anser att riktigt stora gåddor är skadedjur som äter upp den värdefulla matfisken, d.v.s. smågäddor, gösar och abborrar. Själv är jag varken för eller emot gäddbonkning. Jag brukar sätta tillbaka de flesta gäddor jag fångar, eftersom jag inte är så förtjust i att äta dem. Men jag bekymrar mig inte så mycket heller, Ivösjön är så stor att något dussin gäddor hit eller dit inte spelar någon roll för beståndet. Och det lockat ju onekligen publik när storfiskarna radas upp för vägning. Hade sett lite komiskt ut om alla kommit fram tomhänta till sekretariatet och hållit ut armarna för att visa hur lång den var.

En kollega på jobbet berättade på fredagsfikat igår att han varit ute och pimplat abborre på Ivösjön förra lördagen (när jag var på Öresund). Först fick de inte en stjärt på tre timmar, sen plötsligt så började måsarna flockas och dyka precis intill, så de körde dit och släppte ner. På en halvtimme fick de sen trettio abborrar på två man, stora välmatade nors-abborrar. En sån huggfest är det inte ofta man får uppleva. Och plötsligt var det över lika fort som det började, måsarna skingrades och det jagande stimmet försvann.

Garmin/Kinnarpsfestivalen 2009

Det var 39 anmälda lag i tävlingen. På väg ut till starten får man köra ca två sjömil med låg fart genom hamnen i Landskrona. Hastighetsbegränsningen kan vara ganska frustererande när man ska hem och har bråttom. Vi var extra stressade pga motorkrångel och fick dispens att lämna tillbaka båtbrickan nån minut för sent. Pga av samma motorkrångel förlorade vi nog ett par timmars värdefull fisketid eftersom vi måste köra sakta under långa perioder. Motorn hackade och hostade om man försökte gasa på. Jag måste få det fixat snart, men om inte ens båtverkstan vet vad som är fel är det inte lätt att laga. Tidvis fungerar den ju problemfritt, det är när man kör långa sträckor som det krånglar.

Slätvar, en ny art för mig. Har knappt sett en slätvar i verkligheten förut, inte ens i fiskdisken. De enda jag sett var de som vägdes in på fjolårets tävling. Mitt nya pers lyder 27 cm. Synd att de hade höjt minimåttet från 25 till 30 cm i år, så att jag måste släppa tillbaks den, annars hade vi fått en art till i tävlingen. Dag ett vägde vi in fem arter, inga särskilt stora exemplar av något. Sill, torsk, knot, sandskädda och vitling.

Team Lubbklubba bestod i år av mig, Uttern och Fransson. Här Uttern framför vårt basläger, en liten husvagn som Fransson hade lånat av en kompis. Man ser även vad lite kondens på kameran kan ställa till med. Vädret var strålande hela helgen, gassande sol och värme med ganska svaga vindar. Men på natten blev det kallt. Själv sov jag i båten, vilket var riktigt kallt och fuktigt men ganska hemtamt. Jag brukar tillbringa ca en vecka i ruffen på båten varje år.

På söndagen tog jag nytt pers på näbbgädda, 706 gram. En riktigt rolig fisk som fångades på flötmete med ett lätt sutarspö. Den högg först på flötet, sen på sillstrimlan. När jag gjorde mothugg kände jag direkt att det var nåt stort. Vi fick inviga min nyinköpta håv, för det hade varit förargligt att tappa fisken. I övrigt höjde vi resultatet på sill och vitling samt drog äntligen några makrillar som vi jagat så förtvivlat hela tävlingen. Men plattfisken ville inte hugga.

Det är bra med sponsorer. Prisbordet var värt över 200.000 kr, vilket ska jämföras med de samlade deltagaravgifterna som var kanske 60.000 kr. Serietävlingen Scandinavian Saltwater Cup vanns av Rapala Pro Guide medan Kinnarpsfestivalen vanns av Team Navia. Min näbbgädda hade god chans att belönas med en av de små pokalerna nere till vänster i bild, men det var förstås nån dansk som fått en 20 gram större. Vi kom på 30:e plats med våra sju arter, ca 320 poäng. Klart bättre än förra året. Och nästa år blir vi ännu bättre.

Tankad, packad och klar

I morgon ska jag smita från jobbet redan vid lunch, handla matsäck, packa det sista i båten, tanka upp den och dra iväg till Landskrona så att vi hinner sjösätta innan det blir mörkt. Resten av Team Lubbklubba (årets version) kommer redan att vara där i en husvagn som vi ska ha som basläger. När väl båten är i sjön ska vi rigga spöna, knyta de sista tacklen, se över allting, ljuga lite med de andra lagen och smida onda planer inför helgens tävling. Väderprognosen ser strålande ut, svag ostlig vind, knappt några vågor och gassande sol! Kanske måste man rentav ta av sig flytoverallen framåt lördagseftermiddagen? Annat var det förra året när det blåste över tio sekundmeter på söndagen.

Det här vädret har vi beställt. Och det ser vi ut att få också.

Här är en av fiskarna vi ska fånga - knot. Fast gärna i större version än denna.

Tomma burar

Detta var den sista helgen det var tillåtet att fiska kräftor i Ivösjön för i år. Vädret var skapligt igår och jag hade sparat renset från havsabborrarna jag grillade i fredags, så jag passade på att använda det som agn i ett antal kräftburar. En fet och go fisk, det borde kräftorna gilla. Det var visserligen trettio år sen jag senast såg en kräfta i Ivösjön, men nu hade jag fått tips om att de utplanterade signalkräftorna håller till uppe i norra delen av sjön. Enligt statistiken tas det ca ett ton kräftor om året i sjön, fördelat på totalt 300 använda burar. Det är således inte många som bemödar sig med att sätta kräftburar, kanske 30-50 pers. Det skulle bli ett snitt på tjugo kilo per man, en riktigt skaplig fångst. Fast enligt den senast tillgängliga statistiken, 2007, togs det bara 32 kg kräftor, så förmodligen har Ivösjöns bestånd drabbats av samma okända öde som Skräbeåns. Men enligt Fisksumpen (Ivösjöns årsskrift) har det satts ut nya kräftyngel 2006 och 2007, som återfångades i hundratal 2008, inom ramen för en akademisk studie.

Två av mina burar blåste överbord och försvann i djupet när jag gasade för mycket på väg ut, sen lade jag några utanför Jeans brygga och några utanför veterinären.  Men när jag hämtade dem idag var alla tomma, inte en klo denna gången heller. Kräftbestånden är tydligen väldigt lokala fortfarande. De som känner till lokalerna får rejäla fångster och alla vi andra blir utan. Jag får leta vidare nästa år. Eller åka till Vättern, 35 mil enkel väg med båten på släp.

Tomma burar - jag har inte sett en kräfta i Ivösjön på 30 år. Ändå har jag planterat ut hundratals småkräftor (från Skräbeån) vid min egen brygga.

Nu i eftermiddag har jag tagit upp båten på trailern, så att den är redo för Öresund nästa helg. Jag ser verkligen fram emot att havsfiska igen. Det var flera månader senast.

Tävlingsdags

Eftersom förra helgens fisketur på Skagerack blev inblåst, lyckades jag förhandla mig till en ny fiskehelg av hustrun. Det blev anmälan till Kinnarpsfestivalen i Landskrona. Jag lade ut en förfrågan bland de andra från den inblåsta Skageracksturen och det tog bara ett par timmar att få ihop fullt gäng i TEAM LUBBKLUBBA. Just nu håller vi på och knyter tackel, städar båten och smider onda planer inför nästa helg. Förra året fiskade jag med Christian i samma tävling, mest för att känna lite på atmosfären i tävlingen och lära mig mer om artfisket i Öresund. Vi kom näst sist, trots att vi hade tävlingens största fisk efter första dagen. Så är det med artfiske, störst är inte alltid bäst. En halvkilos sill är värd mer än en tiokilos torsk. I år har jag ett tremannalag, vilket ger större chans att komma bra till. Det är jag och två hyfsat erfarna gubbar från Småland som fiskar från min båt. Ska bli hur kul som helst!

Fjolårets startnummer förklarar en hel del...

Tjusningen med artfisketävlingar är att det krävs en sjukilos torsk för att slå en sill som denna.

Idag var jag sugen på fredagslyx och hittade färsk havsabborre i fiskdisken på Ica Maxi. När vi hade sommarhus i Bretagne lärde vi oss att havsabborre är bland det godaste som finns bland havets frukter. Havsabborren är ju nästan utrotad i sina naturliga vatten runt Frankrike, men den har kommit starkt i Skandinavien på senare år. Det lär finnas ett starkt bestånd i Oslofjorden, och i senaste utgåvan av tidningen Fiske-Feber som kom igår, så fanns en stenhård fiske-porrfilm där några danskar fångade massor av havsabborre på 3-4 kg runt stenrev på Jyllands västkust. Synd att det är så långt att åka, annars hade jag satsat på att fånga en själv. De fiskarna jag köpte på ICA vägde 5-6 hg styck och var odlade i Grekland. Tidigare i somras köpte vi frysta filéer av samma fisk, men den var mycket sämre. Färsk ska den vara, det lärde vi oss idag. Självklart bjöd jag in min mamma till middagen, eftersom havsabborre var hennes favoritfisk när hon hade huset i Bretagne. Alla fyra som smakade kvällens fisk tyckte att det var den godaste fisk de ätit i år, t.o.m. bättre än Klubbad Lubb eller Bonkad Torsk. En av världens bästa matfiskar. Jag kryddade med färsk finhackad persilja, oregano, basilika samt citronpeppar. Och det viktigaste av allt, massor av havssalt i form av grova flingor som man smular mellan fingrarna. Credit för receptet här!

Vodka Day

Om det går såna här vågor på Ivösjön kan man bara tänka sig hur vågorna ser ut på Gule Rev. Upp till 4 meter höga eller rentav mer på sina ställen lyder prognosen för helgen. Så det får bli "Vodka Day" i stället. Jag har köpt ett par svenska signalkräftor i fiskdisken till förrätt, sen blir det paella till huvudrätt. Skål och in i dimman!