Öringpremiär 2012

Idag var det öringpremiär i Skräbeån. Jag anlände strax efter fiskestarten kl 08. Då var det inte särskilt många där, men inom den närmaste timmen kom det betydligt fler. Jag hade dock en hel del otur, eller oskicklighet. På fjärde kastet satte jag den nyinköpta wobblern á 119 kr i en rosenbuske på andra sidan ån och var tvungen att gå tillbaka till parkeringen, köra runt till andra sidan och gå ner och bärga den. I samma veva bärgade jag även en wobbler år Patrik Olsson som klåpade sig på liknande vis. Jag såg även dagens fisk fångas, av en Kristianstadssnubbe i röd toppluva.

Sen slog jag nytt rekord i klantighet. När solen gick över horisonten, d.v.s. fasaderna på Nymölla Bruk, fick jag den rakt i ansiktet och bländades. Så jag bestämde mig för att ta på solglasögonen. De låg i den stängda bröstfickan på täckjackan. När jag drog upp dem så trillade bilnycklarna ut. Plums- rakt ner i ån!

Jag försökte fiska upp dem från 1.5 meters djup med håv och neoprenvantar men misslyckades. Sen kom familjen till undsättning, med allt vad en riktig man behöver - vadarstövlar, våtdräkt, simglasögon och handduk. Med andra ord en perfekt utrustning för att bärga bilnycklar från isvatten. Äldsta dottern offrade sig åtminstone och stack ner ansiktet i ån med simglasögonen på och bekräftade att den vita grejen under bryggan verkligen var bilnycklarna.

Men de som visste råd var de andra fiskarna, som tidigare fått dagens enda öring i ån. De lånade ut ett tungt skeddrag som jag satte på änden av min lina, sen lyckades jag på första försöket kroka bilnycklarna rakt i nyckelringen och dra upp dem ur ån. Årets fångst bärgades nedan först fiskedagen!


Årets öringpremiär i Skräbeån bjöd på ett strålande vårväder!


Det bästa bottennappet jag någonsin fått...


Dagens enda fisk togs av några Kristianstadsbor. Den här öringen har sälarna missat, kanske för att den med sin goda kondition kunnat simma ifrån dem allihop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0