Langesund 2010

Vi fångade 11 arter i Langesund på fem avslappnade fiskedagar utan stress. Inga nya för mig och inga reg-vikter, men några pers för mig och några nya arter för Christian. En del arter jag inte fått på decennier. Vädret var blåsigt de flesta dagarna, så djupfisket gick inget vidare, men grundtoppar inomskärs och några utomskärs gav roliga och omväxlande fångster. Förutom de på bild fick vi även vitling, torsk och makrill.


Berggylta kan jag inte minnas när jag fick senast, även om jag har den på min lista. Så denna räknar jag som mitt pers, trots att den inte vägdes (kanske 2-300 g).


Min första bleka på flera år. Den togs på ett lätt vertikaljiggspö. Alltid lika roligt att fånga en så stendum, aggressiv och urstark fisk på UL-prylar. (Samma egenskaper som en dörrvakt på anabola).


Nytt pers på blågylta, 250 gram. Senast det begav sig var på 80-talet. Kul att man inte behöver åka till Röda Havet för att fånga färgglada korallfiskar.


Glyskolja är nog en av havets mest patetiska fiskar, vars enda mening i livet är att vara mat åt andra.


Knot har jag bara fått en handfull i livet, men här är en till.


Lusuer (Mindre Kungsfisk), vacker eller ful är upp till betraktaren. Denna vägde 250 gram och är mitt pers. På lördagen var enda dagen med riktigt finväder, så vi kunde åka utomskärs. Det låg dock fortfarande kvar en rejäl dyning och var stark ström, så djupfisket fick vi avbryta.


Stensnultrorna höll till under flytbryggan i hamnen och högg ivrigt på små räkbitar. Alla försök att fånga något annat på den platsen spolierades av omedelbara attacker från dessa agntjuvar.


Stekarbryggan. Hit kom alla Norges stekare på lördagen och lade till med Pappas vräkiga båt, när ett av Norges största band Girobygget spelade på den lokala puben (som för övrigt hade gig med Deep Purple, Kim Larsen, Lars Winnerbäck och Kent under juli). Vår båt var minst och smutsigast, och vår "stekning" inskränkte sig till fisken vi fångat. Under veckan åt vi sju av våra elva arter: torsk, bleka, sej, vitling, knot, mindre kungsfisk och blågylta. Den sistnämnda var bättre än väntat, jag trodde det skulle vara som att äta mört ungefär. Makrillen hade förstås varit god att äta också, men vi fick inte fler än att vi ville ha alla som agn.


Slakterdäck. Vi hade ingen frys, så vi fick vänta till sista dagen med att fånga all fisk vi ville ha med oss hem. Vi försökte först på lubb och långa, men vind och ström var för starka för djupfiske, så vi åkte ut till ett grund som heter Cirkusen, där vi hittade ett stort sejstim som gav oss ett tyskinspirerat köttfiske med 3-4 fina matfiskar på varje nersläpp. Efter 40-50 fiskar tröttnade vi och körde i land för att rensa, vilket tog tre timmar. Vi köpte is i närbutiken så att den skulle hålla sig färsk. Senare på natten tog vi upp båten och körde hem till Sverige, så att fisken inte skulle bli dålig. Det hade förstås varit billigare att köpa fisken på Ica, men att komma hem utan fisk skulle inneburit en idiotförklaring från övriga familjen.


Någon som fallit i fällan: "Älskling jag har hittat en rejäl stålbåt skitbilligt på Blocket. Vi kan ha den vid sommarstugan..."

Igår kväll lade sig vinden och idag när vi redan var hemma i Skåne var det förstås sol och vindstilla i Langesund. Detta innebar t.ex. att Isola-Magnus kunde gå ut på djupet och dra en långa på nästan 24 kg. Troligen enda dagen på veckan det var möjligt utan komplicerad ankring. Bara att gratulera till nytt pers. Isola-gänget skrev artikeln i Fiske-Feber som hjälpte oss att hitta de bästa fiskeplatserna, vilket var bra timing eftersom jag mer eller mindre bestämt mig för Langesund redan innan deras artikel publicerades. Vi vill även tacka Henrik Karlén som förärade oss med ett besök i båten och gav oss massor av tips på bra inomskärsfiske.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0