Vill ha!

Modebloggarna som dominerar domänen blogg.se brukar posta en massa inlägg med titeln 'Vill ha!', där de klipper in bilder på skor, handväskor, spets-behåar eller annan skit som är i vägen när man ska ha sex. Själv vill jag ha en extrem sportkamera som heter Gopro Hero 2. Och som den man jag är, så är 'Vill ha' = Skaffar! 3000 spänn fattigare är jag nu, 4600:- med alla tillbehör.


Gopro Hero 2 är en robust och vattentät sportkamera som kan filma i extrem vidvinkel när man kör stridsvagn, flyger jetplan, hoppar fallskärm, dyker till 60 meters djup eller bara går ut med hunden. Fast den kreative fotografen monterar förstås kameran på hunden. Med alla tillbehör som finns så kan man fästa den på i princip vad som helst - handleden, pannan, båtshaken, flygplansvingen, surfingbrädan, trollinglodet eller motorcykelhjälmen... Bara fantasin sätter gränser. (Bilden är snodd från en annan blogg)

Jag har provat den lite grann och försöker lära mig ta bra bilder och filmer med den. Det är en bra kamera som klarar motljus och sånt utan att motivet blir för mörkt, men den är ganska svår att hantera, eftersom sökare saknas och interfacet inte är självförklarande. Man måste träna för att få till det. Ljudet blir väldigt svagt om man har det vattentäta skalet på, men utan det klarar man sig knappast när man gör fiskefilmer. Det problemet löser man med att lägga på cool musik. Och motivet måste vara nära, annars ser det bara ut som nån liten flugskit. Här en stillbild från en liten filmsnutt jag tog i trädgården i kväll.


Ankorna i sjön är inte blyga av sig. Jag skulle nog kunna fånga en med bara händerna om jag försökte på allvar.

På Youtube kan man hitta massor av coola filmer som är gjorda med Gopro-kameror, av både proffs och amatörer. Här är t.ex. en snubbe som fattat vad det handlar om:



Jag kommer att filma med min Gopro i sommar, både på Egyptens korallrev och i Norges djupa fjordar. Jag funderar även på att skapa en egen Lubbklubba-kanal på Youtube. Håll utkik för uppdateringar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0