Artgalleri - svenska sötvattensfiskar

Jag kommer under de närmaste dagarna att posta bilder på alla fiskarter jag fångat i mitt liv, hittills ca 100 stycken. Nu saknas förstås bilder på många arter, eftersom kamerorna inte var lika lätta att tillgå och hantera förr i tiden, plus att det kanske inte ansågs så intressant att fotografera t.ex. en 50-grams björkna i början av 80-talet. Vem visste då att det skulle komma något som hette 'Internet' och 'Fiskeblogg' i ett nästa årtusende? Då skulle vi ju åka runt bland skyskrapor i flygande bilar och bara förtära vitaminpiller och energidryck. Eftersom en del bilder inte är helt nytagna kan det nog bli en del nostalgiska skratt. Jag har gett artgalleriet en egen ämneskategori så att det blir lätt att hitta tillbaka till de gamla inläggen från startsidan. För överskådligheten har jag delat in arterna i undergrupper, med ett inlägg för varje. Inläggen kommer även att uppdateras om jag fångar nya arter.


Svenskt namn: Abborre Latinskt namn: Perca Fluviatilis Fångstplats: Åhus hamn Tid: Juli 1993
Metod: Mete Bete: Mask? Vikt: - Kommentar: Märkligt nog har jag inga bra bilder på abborre


Svenskt namn: Gös Latinskt namn: Sander Lucioperca Fångstplats: Ivösjön Tid: Maj 2012 Metod: Vertikaljigg Bete: Cannibal Vikt: - Kommentar: Äntligen!


Svenskt namn: Gädda Latinskt namn: Esox Lucius Fångstplats: Ivösjön vid Enö Tid: Juli 2004
Metod: Flötmete Bete: Levande mört Vikt: ca 3 kg Kommentar: Inte min största gädda, men min senaste. Krävde flera dagars riktad satsning.


Svenskt namn: Havsöring Latinskt namn: Salmo Trutta Fångstplats: Skräbeån vid tennisbanorna 
Tid: April 1991 Metod: Spinn Bete: Orange Rapala Vikt: 4.9 kg Kommentar: Ganska blank för att vara en besa



Svenskt namn: Regnbåge Latinskt namn: - Fångstplats: Grundsjön Tid: Maj 2009 Metod: Flötmete Bete: Powerbait luktpasta Vikt: - Kommentar: Kött


Svenskt namn: Harr Latinskt namnFångstplats: Klarälven Tid: Juli 1989
Metod: Haspel Bete: Spinnare Vikt: - Kommentar: En veckas riktat nötande


Svenskt namn: Braxen Latinskt namn: Abramis Brama Fångstplats: Ivösjön, hemma Tid: Juli 2008
Metod: Flötmete Bete: Majs Vikt: - Kommentar: C&R


Svenskt namn: Färna Latinskt namnFångstplats: Almaån Tid: Maj 1991
Metod: Frilina Bete: Flytande bröd Vikt: - Kommentar: C&R



Svenskt namn: Id Latinskt namn: Leuciscus Idus Fångstplats: Klarälven mitt i Karlstad Tid: Juli 1990
Metod: Toppknutet Bete: Majs? Vikt: ca 1.5 kg Kommentar: C&R



Svenskt namn: Löja Latinskt namnFångstplats: Kanalen uppströms Skansbron, Bromölla Tid: Juli 2004
Metod: Toppknutet Bete: Powerbait maggot Vikt: - Kommentar: -


Svenskt namn: Mört Latinskt namn: Fångstplats: Ivösjön, hemma Tid: Juli 2009
Metod: Flötmete Bete: Mask Vikt: - Kommentar: -



Svenskt namn: Ruda Latinskt namn:  Fångstplats: Sundstatjärn, Karlstad Tid: Maj 1990
Metod: Toppknutet Bete: Majs? Vikt: 1200 g Kommentar: -


Svenskt namn: Sutare Latinskt namn: Tinca Tinca Fångstplats: Sundstatjärn, Karlstad Tid: Maj 1990
Metod: Toppknutet Bete: Majs? Vikt: 1990 g Kommentar: God sport på toppknutet bland näckrosorna

Svenska sötvattensfiskar som jag fångat men som ännu saknas på bild: björkna, sarv, gärs, ål 

Fler svenska sötvattensarter jag gärna skulle vilja fånga: karp, röding, lake, sik, lax

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0