Röda Havet

För ganska exakt ett år sen kom jag hem från min och familjens första resa till Afrika, för det är ju faktiskt i den världsdelen Egypten ligger. Vi var på en ort som hette El Gouna, en specialbyggd turistort med bara hotell, stränder och shoppingcenter, strax norr om Hurghada. Först hade jag tänkt åka till Kroatien pga fisket, medan barnen ville åka till Mallorca som de kände till från en tidigare resa. Men när jag började jämföra priser insåg jag att Egypten gav allra mest för pengarna. Där fick vi ett femstjärnigt hotell med flera stora poolområden direkt vid stranden och med AC på rummet (något annat är otänkbart när man reser med en nyfödd bebis), för samma pengar som skulle gett oss ett sunkhotell på taxiavstånd från stranden på Mallis. Ingen tvekan om vad vi valde. Vi lade dessutom till en vecka extra bara för att slippa stressa på semstern. Vi har sparat hela barnbidraget, varenda spänn ända sen tjejerna föddes, för att kunna göra såna här grejer tillsammans. Nu var det dags att ta ut lite stålar. Tjejerna fick pröjsa ca 16000 kr var av sina sparslantar. Men det är bara en bråkdel av deras totala tillgångar. 900 kr per månad i tio år plus ränta blir en hel del.


Mina tjejer gillar ridning. Det fick de även göra i Egypten


Jack Trevally, en normalstor "brax" som simmar 20 knop. Helt sjukt stark fisk, har aldrig upplevt dess like. Särskilt inte på ett UL-spö. En av mina topp-10 i livet, helt klart.


Och ja, vi hittade Nemo! Samtidigt insåg man vilken känslig biotop korallrevet är. På två veckors snorklande 4-5 dagar i veckan hittade vi bara clownfisk på ett ställe. 4 st som hade sina revir, parvis 2 och 2, på varsin sten på ett av reven. De verkar vara extremt stationära. Undrar hur många norgefiskar som har liknande beteende - förmodligen inte lubb, men sannolikt uer.

Detta inlägg är bara påbörjat. Mer innehåll kommer senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0