Tävlingsdags

Eftersom förra helgens fisketur på Skagerack blev inblåst, lyckades jag förhandla mig till en ny fiskehelg av hustrun. Det blev anmälan till Kinnarpsfestivalen i Landskrona. Jag lade ut en förfrågan bland de andra från den inblåsta Skageracksturen och det tog bara ett par timmar att få ihop fullt gäng i TEAM LUBBKLUBBA. Just nu håller vi på och knyter tackel, städar båten och smider onda planer inför nästa helg. Förra året fiskade jag med Christian i samma tävling, mest för att känna lite på atmosfären i tävlingen och lära mig mer om artfisket i Öresund. Vi kom näst sist, trots att vi hade tävlingens största fisk efter första dagen. Så är det med artfiske, störst är inte alltid bäst. En halvkilos sill är värd mer än en tiokilos torsk. I år har jag ett tremannalag, vilket ger större chans att komma bra till. Det är jag och två hyfsat erfarna gubbar från Småland som fiskar från min båt. Ska bli hur kul som helst!


Fjolårets startnummer förklarar en hel del...


Tjusningen med artfisketävlingar är att det krävs en sjukilos torsk för att slå en sill som denna.

Idag var jag sugen på fredagslyx och hittade färsk havsabborre i fiskdisken på Ica Maxi. När vi hade sommarhus i Bretagne lärde vi oss att havsabborre är bland det godaste som finns bland havets frukter. Havsabborren är ju nästan utrotad i sina naturliga vatten runt Frankrike, men den har kommit starkt i Skandinavien på senare år. Det lär finnas ett starkt bestånd i Oslofjorden, och i senaste utgåvan av tidningen Fiske-Feber som kom igår, så fanns en stenhård fiske-porrfilm där några danskar fångade massor av havsabborre på 3-4 kg runt stenrev på Jyllands västkust. Synd att det är så långt att åka, annars hade jag satsat på att fånga en själv. De fiskarna jag köpte på ICA vägde 5-6 hg styck och var odlade i Grekland. Tidigare i somras köpte vi frysta filéer av samma fisk, men den var mycket sämre. Färsk ska den vara, det lärde vi oss idag. Självklart bjöd jag in min mamma till middagen, eftersom havsabborre var hennes favoritfisk när hon hade huset i Bretagne. Alla fyra som smakade kvällens fisk tyckte att det var den godaste fisk de ätit i år, t.o.m. bättre än Klubbad Lubb eller Bonkad Torsk. En av världens bästa matfiskar. Jag kryddade med färsk finhackad persilja, oregano, basilika samt citronpeppar. Och det viktigaste av allt, massor av havssalt i form av grova flingor som man smular mellan fingrarna. Credit för receptet här!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0