Risvase

Isen har burit sedan Lucia och den gångna helgen har det varit strålande vårvinterväder med sol, ett par minusgrader och svaga vindar. Trots detta har jag inte heller denna gång kommit iväg på något isfiske. All kraft har gått till att såga ved inför kommande vinter samt att gå på teaterpremiär i Kristianstad.

Men idag har jag åtminstone ägnat hela eftermiddagen åt fiskevård. I stormen för fjorton dagar sedan föll vår stora ek omkull. Den missade huset med några meter och ligger nu i grannens plantering. Vi kapade kronan redan på 70-talet och lät murgröna växa över den höga grova stammen. Nu hade murgrönan tagit över och hela 'obelisken' var vackert grön. Murgröna tappar ju inte bladen på vintern. Men eken under var död och den yttersta decimetern av stammen helt murken. En bit in är det fortfarande prima kärnved, som vi ska försöka ta tillvara som till kommande brasor. Att göra plankor av den hade förstås varit roligare, men då hade vi fått lyfta ut den med en stor skoplastare, vilket grannarna nog inte vill ha körandes på sin gräsmatta.

Men murgrönan som klädde ekstammen har tjänat ut sin roll. Min svåger var här under veckan och sågade bort den med motorsågen samt försökte kapa upp ekstammen i småbitar (det senare misslyckades). Nu låg murgrönan i stora högar och jag insåg att man kanske skulle kunna göra någonting nyttigt med den - en risvase.

Jag högg några hål i isen utanför tomten för att loda djupet och hittade den branta sluttningen där bottnen faller fort från 2 meter till 25 meter. Centrum för vasen hamnar på platsen för ca 6 meters djup. Några meter in är det två meter djupt och några meter ut är det tio meter. Jag fyllde en tom vedsäck med sten som sänke och släpade ut på isen. Sedan drog jag ut grova grenar av murgröna och band ihop med flagglina. Under den kommande veckan ska jag sätta fast en markeringsboj för att varna trollingfiskare och sedan hugga hål i isen runt om så att den sjunker. Framåt augusti ska det nog bli bra abborrfiske där.


En primitiv risvase av murgröna. Kanske något liten och inte gjord enligt traditionell ritning, men förmodligen bättre fiskeplats än ren sandbotten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0