Bloggtorsk

Det är snart ett halvår sen senaste inlägget och ännu längre sen jag senast fuktade en fiskelina. Efter senaste fisketuren lämnade jag båten på verkstaden för att få det subtila motorkrånglet fixat. De bytte impeller och satte i en ny blåsa på bränsleslangen. men efter att jag fick tillbaka båten i början av november har jag inte hunnit/orkat prova den. Hösten är alltid en hektisk tid, då vi som har stor naturtomt måste räfsa upp och elda hundratals fulla skottkärror med höstlöv (ja, bokstavligen hundratals).

På höstlovet åkte familjen till Jylland och badade på det nybyggda Lallandia intill Legoland. Men jag hade ju större ambitioner än så. Vi åkte iväg till Esbjerg en av dagarna, därför att jag ville fiska plattfisk och/eller havsabborre från nån pir i hamnen där. Men det blev bara skit. Det blåste frisk vind och regnade småspik och jag hade bara en tunn regnjacka med mig, så jag stod på kajen och blåfrös så fort jag klivit ur bilen. Dessutom hittade vi ingen butik där jag kunde köpa den obligatoriska fiskelicensen som man behöver för att få kustfiska i Danmark. Det slutade med att vi gick på Esbjergs fiskemuseum och akvarium i stället, och det uppskattades av hela familjen. De stora tjejerna gillade att se sälmatningen, medan lillgrabben tryckte näsan mot glaset och tittade på de stora fiskarna. Akvaristerna hade ju lyckats hitta fullständigt gigantiska specimen att ställa ut levande, typ piggvar på 10 kg som man fick klappa i den grunda plattfiskpoolen.


Såna ska jag och Farsan fånga i Saltströmmen när jag blir 6 år!

Därefter var ambitionen att ta ut båten och kasta efter havsöring runt Listerlandet efter premiären på nyårsdagen. Jag var ju ledig hela först veckan på året, så jag hade kunnat sticka vilken dag som helst. Om det inte varit för vintern, förstås...


Hos oss blir det is först av alla. Efter att denna bilden togs dröjde det ungefär en månad innan resten av sjön frös till, trots att det var minusgrader dygnet runt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0