Act of God

Den 1 maj, om fjorton dagar, är planen att åka med hela familjen till Florida. Två veckor med nöjesparker, sol och bad, samt inte minst fiske står på programmet. Jag tänkte bl.a. prova att fiska bass, en art jag aldrig fått innan. Maj är även högsäsong för tarpon, den sjövilda jättesillen som brukar väga 50-100 kg. Får jag en sån blir lyckan total. En heldag med guide i Tampa Bay kostar ca 5-600 dollar och det får väl anses överkomligt om chansen att fånga tarpon är stor. Oddsen att se delfiner är också låga, så barnen kommer nog att gilla det också.


Tarpon, en fiskedröm som kanske går i kras p.g.a flygstoppet. Fisken själv tycks dock inte ha flygförbud. (Foto: Roy Marlow)

Men just nu är det väldigt osäkert om vi kommer iväg. Inga flyg kommer att kunna lyfta i norra Europa på flera dagar, kanske inte på veckor, månader eller år. Det känns ju rätt surt när man lagt så mycket pengar på resan. Får hoppas vi får tillbaks dem ifall det blir inställt, men det är ju olika policies på olika flygbolag. Plan B var i så fall att ta båten på släp och köra bil till Kroatien i stället, men jag kollade vädret idag och där har inte hunnit bli badvärme riktigt ännu. Den riktiga fiskesäsongen börjar inte heller förrän efter midsommar, så frågan är om det är lönt. Vi kanske tar en tur till Disneyland Paris, men det blir man ju trött på efter 2-3 dagar. Senast jag skulle till Florida var i slutet av september 2001. Då var det ju också ett långt flygstopp och osäkert om resan skulle bli av. Men jag kom iväg med ett av de första planen efter att flygningarna återupptogs. Jag får hoppas på samma flax denna gången.


Eyjafjallajäkel, -jökull nånting, stick och brinn! (Foto: National Geographic)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0