Badtemperatur 22 grader

Kontrasterna är slående. Förra veckan tillbringade jag vid randen av ishavet, några mil från Nordkapp, så långt upp man överhuvudtaget kan komma i Europa. Där var badtemperaturen 6 grader. Vid min brygga i trädgården har den varit 20-22 grader ända sedan midsommar. Jag har badat varje dag sen jag kom hem. Skinnet på axlarna och ryggen har tagit ordentligt med stryk av solens strålar den här veckan.


Idag sjösatte jag äntligen båten och lade vid min brygga hemma i trädgården.

Idag lämnade jag båten på verkstaden för en översyn av motorn. Den brukar gå knackigt när man kör långt, och både jag och handlaren har gått bet på att hitta felet. Eftersom båten är nästan ny (årsmodell 2006), så går felet fortfarande på garantin, men det är ännu inte löst. Tidigare har han plockat bort pumpblåsan på bränsleslangen, vars backventiler kan krångla om man kör långt. Men det har inte hjälpt. Idag provade han att nollställa datorn till bränsleinsprutningen. Men så som båten kändes idag så har problemet bara blivit värre. Nu kommer hackandet redan efter någon sjömil, i stället för efter en timme eller två som tidigare.

Men det är ändå skönt att ha båten i sjön i stället för på trailer. Nu kan jag ta spontana abborr-turer om kvällarna närhelst jag behagar. Juli är ju högsäsongen. Och familjen längtar efter strandhugg med bad och grillning. Enda nackdelen är att det blir krångligare att spontant sticka ut på havet, men det är ett mindre problem. Vill man så går det. Att ta upp båten och lägga på trailern tar mindre än en timme när man bestämt sig. Därefter ligger Hanöbukten, Öresund och Kattegatt inte särskilt långt borta.

Barnen ville åka gummiring idag. Jag har haft ringen i elva år, redan innan storflickan föddes, men barnen har fortfarande inte provat den. Bara deras äldre kusiner. Först var barnen för små, sen var den gamla båten trasig, sen var det skitväder hela sommaren och sen hade bryggan blåst bort så att vi inte kunde ha båten i sjön på tomten. I år är första gången alla pusselbitar fallit på plats. Och idag var första dagen jag hade båten i vattnet vid någorlunda behaglig badtemperatur. Dagen till ära köpte jag en draglina på Klas Olsson. Storflickan åkte ringen i säkert 20-30 minuter idag och var fortfarande inte trött på det. Det blir garanterat mer denna sommaren. Förmodligen kommer vi att köpa vattenskidor också. Lillflickan var grymt avundsjuk, för hon ramlade ner från ett träd i söndags kväll och bröt handleden, så hon får ta det lugnt med badandet i tre veckor. Hon missade bland annat avslutningsveckan i simskolan, där hon skulle ta ett guldmärke. Nu har hon armen i gips och måste bada med en plastpåse runt gipset och armen över huvudet. Hon har gråtit mycket över tristessen i detta. Men i augusti ska hon också åka ringen.


Barnen uppskattar andra användningsområden för båten än att fiska. Och pappa ställer förstås upp. Vårt hus syns till höger i bakgrunden på bilden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0