Garmin/Kinnarpsfestivalen 2009


Det var 39 anmälda lag i tävlingen. På väg ut till starten får man köra ca två sjömil med låg fart genom hamnen i Landskrona. Hastighetsbegränsningen kan vara ganska frustererande när man ska hem och har bråttom. Vi var extra stressade pga motorkrångel och fick dispens att lämna tillbaka båtbrickan nån minut för sent. Pga av samma motorkrångel förlorade vi nog ett par timmars värdefull fisketid eftersom vi måste köra sakta under långa perioder. Motorn hackade och hostade om man försökte gasa på. Jag måste få det fixat snart, men om inte ens båtverkstan vet vad som är fel är det inte lätt att laga. Tidvis fungerar den ju problemfritt, det är när man kör långa sträckor som det krånglar.


Slätvar, en ny art för mig. Har knappt sett en slätvar i verkligheten förut, inte ens i fiskdisken. De enda jag sett var de som vägdes in på fjolårets tävling. Mitt nya pers lyder 27 cm. Synd att de hade höjt minimåttet från 25 till 30 cm i år, så att jag måste släppa tillbaks den, annars hade vi fått en art till i tävlingen. Dag ett vägde vi in fem arter, inga särskilt stora exemplar av något. Sill, torsk, knot, sandskädda och vitling.


Team Lubbklubba bestod i år av mig, Uttern och Fransson. Här Uttern framför vårt basläger, en liten husvagn som Fransson hade lånat av en kompis. Man ser även vad lite kondens på kameran kan ställa till med. Vädret var strålande hela helgen, gassande sol och värme med ganska svaga vindar. Men på natten blev det kallt. Själv sov jag i båten, vilket var riktigt kallt och fuktigt men ganska hemtamt. Jag brukar tillbringa ca en vecka i ruffen på båten varje år.


På söndagen tog jag nytt pers på näbbgädda, 706 gram. En riktigt rolig fisk som fångades på flötmete med ett lätt sutarspö. Den högg först på flötet, sen på sillstrimlan. När jag gjorde mothugg kände jag direkt att det var nåt stort. Vi fick inviga min nyinköpta håv, för det hade varit förargligt att tappa fisken. I övrigt höjde vi resultatet på sill och vitling samt drog äntligen några makrillar som vi jagat så förtvivlat hela tävlingen. Men plattfisken ville inte hugga.


Det är bra med sponsorer. Prisbordet var värt över 200.000 kr, vilket ska jämföras med de samlade deltagaravgifterna som var kanske 60.000 kr. Serietävlingen Scandinavian Saltwater Cup vanns av Rapala Pro Guide medan Kinnarpsfestivalen vanns av Team Navia. Min näbbgädda hade god chans att belönas med en av de små pokalerna nere till vänster i bild, men det var förstås nån dansk som fått en 20 gram större. Vi kom på 30:e plats med våra sju arter, ca 320 poäng. Klart bättre än förra året. Och nästa år blir vi ännu bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0